Waarom Kundalini Yoga Guru's gevaarlijk zijn en hoe je op een veilige manier van ze kan leren

Waarom Kundalini Yoga Guru's gevaarlijk zijn en hoe je op een veilige manier van ze kan leren

Stine Jensen, één van mijn langdurige yogastudenten, schreef een boek over Goeroes. Een prachtig persoonlijk gebalanceerd boek over de gevaren en verleidingen van moderne spiritualiteit. Over overgave, de leerling-leraar relatie en haar ervaringen met krachtige Kundalini Yoga leraren. Maar ook de gevaren van krachtige leraren. Waarom geeft de desbetreffende leraar in haar boek zijn leerlingen ongevraagd koekjes met nootmuskaat (hallucinerend middel in grote hoeveelheden)? En waarom ging niemand, behalve Stine, weg bij deze leraar toen ze hier achter kwamen?

Betekent dit dat alle Kundalini yoga leraren gevaarlijk zijn? Natuurlijk niet. Het laat wel zien dat leraren mensen zijn en dat iedere leraar er zijn eigen waarden en normen op nahoudt. Omdat leraren ook mensen zijn, en mensen per definitie imperfect zijn, schuilt er een gevaar in iedere leraar. Soms lijkt een leraar perfect. Goed gekleed. Doet zijn Sadhana. En als hij lesgeeft, komt universele energie en wijsheid door hem of haar heen. Die energie geeft hem het aura van perfectie. Als leraar duurt het even totdat je dit proces door hebt.

Het proces van lesgeven

Ik werd me van dit proces nog maar weer eens bewust toen ik een goede vraag kreeg van een Radio 1 journalist. Ik was voor de promotie van Stines boek  te gast bij Radio 1 (je kunt hier vanaf 44.00 het 8 minuten durende interview luisteren). De interviewster wist duidelijk niet hoe ze aan een man met baard moest relateren. Zeker niet toen ze er ook nog eens achter kwam dat ik gepromoveerd econoom ben. Altijd interessant hoe mensen zekerheid proberen te krijgen door je te labelen. Even terug naar haar goede vraag. Zij stelde de vraag: “Is het niet zwaar om met de druk van de projecties en verwachtingen van je studenten om te gaan?”

Ik moest even over mijn antwoord nadenken, maar het was toch uiteindelijk: NEE. Zolang een leraar zich maar herinnert dat niet hij, maar de oneindigheid die door hem heen komt, teacht. Dan gaat het goed. Ik doe mijn werk. Ik tune in. Ik werk aan mijn eigen aura en leg het proces goed uit. Daarna neemt de Spirit het over. Dat klinkt makkelijk, maar dat is het natuurlijk niet. Dat proces doorkrijgen en ervaren heeft me jaren training en vallen en opstaan gekost. Hoe vaker je het doet, hoe meer vertrouwen je in het proces krijgt en je meer en meer hierin kunt ontspannen. Nu, is het geven van trainingen en retraites ontspannen voor mij. En ook de projecties van mensen laat ik makkelijk “van mijn aura afglijden”. Het gaat om het zelf inzicht: de teachings zijn ‘perfect’ (lees universeel geïnspireerd) maar ik als teacher niet. Ik ben mens met al mijn zwaktes en tekortkomingen. En dat is oké. Sterker nog, daar mag ik liefde en compassie voor hebben.

Het Guru-chela principe

Ik zelf ben heel voorzichtig met het Guru-Chela idee. Het idee van Guru-Chela is in begrijpelijke taal dat de leraar alles weet en jij als student niet en jij je dus moet overgeven aan de leraar en zijn positie. De desbetreffende leraar van Stine Jensen werkt wel met het Guru Chela principe. Ik heb het hem zelf zien toepassen (niet op mij overigens) tijdens een mannenretraite in 2009. Dat voelde toen voor mij al niet goed. Neemt niet weg dat ik heel veel andere wél goede dingen van deze leraar heb geleerd. Met een andere leraar had ik wel een keer een Guru Chela botsing. De leraar waar ik een goede band mee had/heb, wilde dat ik iets ging doen terwijl ik van te voren had afgesproken om dat niet te doen. Ik voelde dat ik voorbij mijn eigen ziel zou gaan als ik dat zou doen. Dus ik deed dat toen niet en ben bij deze leraar weggegaan. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen plek voor het Guru Chela principe is. Het heeft waarde. Het is echter wellicht niet voor een ieder weg gelegd.

Hoe het ook kan

Ikzelf heb een andere manier van spiritueel leraarschap aangeleerd door twee andere spirituele grootmeesters uit andere spirituele  tradities. Midden in mijn eigen Guru Chela uitdagingen tijd kwam ik in contact met de Antroposofische boeken van Rudolf Steiner. Begin 1900 zei hij al dat het Indiase Guru Chela model niet werkt in het Westen. In het Westen zijn we heel erg aan het werk met het ontwikkelen van onze eigen identiteit. En dat moeten we koesteren. Hij zei dat je je als spirituele leraar beter kan opstellen als een vriend. Als een gelijke die ook op pad is. Je deelt je ervaringen en laat de leerling zijn eigen beslissingen nemen en ervaringen opdoen. Dat resoneerde gelijk bij mij.

Een andere leraar die mijn leraarschap beïnvloedde was Sri Aurobindo. In zijn integrale yoga benadrukte hij ook meer de integratie van het Oosterse gedachtegoed met het Westerse. Hij gaf de drie belangrijkste instrumenten voor een leraar: instructie, voorbeeld en invloed. Deze zijn volgens mij veilig en de enige juiste in deze tijd:

  • Instructie: je legt uit hoe de oefeningen werken. Hoe het proces werkt. Wat je kunt verwachten etc. Dit is het eenvoudigste instrument
  • Voorbeeld: een goede leraar weet dat voorbeeld geven veel krachtiger is dan instructies. En dan niet alleen een voorbeeld in je handelen. Maar veel meer een voordeel in je innerlijk handelen, motivaties en bewustzijn.
  • Invloed: het krachtigste instrument van de leraar is zijn invloed. Invloed vloeit voort uit het contact tussen de leerling en de leraar. Hierin is de nabijheid van de ziel veel belangrijker. De leraar hoeft niet eens te praten. Zijn nabijheid is genoeg om zijn leerlingen te voeden met zijn of haar innerlijke kwaliteiten. Een goede leraar is een constante student. Nieuwe en diepere ervaringen verrijken hem en deze geeft hij weer door.

Gebruik je invloed en niet je positie

Als leraar hoef je je niet te beroepen op het Guru Chela principe voor overdracht. Dat gaat als het goed is vanzelf. En als het niet vanzelf gaat dan is de student nog niet rijp voor de overdracht. Daarom is ook een van de belangrijkste principes die ik mensen aanleer in mijn opleiding Kundalini Yoga Coaching het principe: Gebruik je Invloed en Niet je Positie. Doe je practice, verbind je met de oneindigheid en deel je gelukzaligheid en mooie kwaliteiten met de mensen om je heen. Motiveer en confronteer ze daar waar nodig. Meer is volgens mij niet nodig.

Ik ben benieuwd wat jouw ervaring of kijk op de leraar-leerling relatie is.

P.S. Je kunt hier trouwens de hele Goeroes avond in Pakhuis de Zwijger met o.a. Stine en mij terug kijken.

P.S.S. Wil je een maand lang gratis online Kundalini Yoga doen met Guru Gian? Klik dan hier!

Over de schrijver
marc vernimmen
Door

marc vernimmen

op 05 Apr 2019

Dank je wel Stine...dit is mijn kijk op leraarschap: - De leraar volgens Marc -: heeft een open hart en leeft in verwondering grondhouding: .ik ‘wil’ geen leraar zijn, maar, daar waar iemand wil leren en me ziet, ontdek ik mezelf als zodanig en neem ik de verantwoordelijkheid op .ik stel geen doelen, maar open me en houd voeling met de leerling .ik (geef geen les, hulp of confrontatie) aanvaard slechts het leraarschap, sta open voor de ander en laat in mezelf ruimte en rust voor de ander. Dan heeft de leerling de mogelijkheid de leraar te leren voor hem een goede leraar te zijn. .als leraar maak ik mezelf leeg, ontvangend en verwonderd wat in me opkomt, dankbaar, sta ik open voor de kracht van het universum, (niet ik) en vind zo de psychische kracht om de dingen zich rustig te laten voltrekken .ik kan alleen doorgeven wat ik zelf doorleefd heb; “daar waar bewust ervaren en doorleefd is, waar inzicht in de zin is ontstaan en rust gekomen is, ontstaat het leraarschap” .De leerling moet voor zich een open ruimte zien die hij zelf met zijn zoeken kan vullen. .ik nodig slechts uit tot verkenning van die ruimte en bied slechts met de grootste omzichtigheid mijn eigen vaardigheid aan. .ik weet dat al wat geleerd kan worden al in de leerling aanwezig is en dat ik slechts het rijpingsproces hoef te begeleiden. Mijn kunst moet zijn bij de leerling te zien wat juist onder de oppervlakte ligt, klaar om zich te ontvouwen. .Als ik erop gericht zou zijn invloed uit te oefenen, zou de leerling zich slechts als leerling herkennen, in zijn reactie op mij als leraar, terwijl hij het meest leert door in zijn eigenheid gelaten te worden. .als ik mensen iets wil leren, dan dit: te luisteren naar het stromen van hun eigen bloed en de boodschap die daarin vervat zit. .ik weet: -dat ieder van ons een kostbare schat in zich draagt -dat ik niets kan geven dat al niet in de leerling zelf bestaat, geen andere beelden kan laten zien dan de beelden uit de ziel van de leerling, -dat ik slechts de gelegenheid, de aanleiding, de sleutel kan aanreiken -dat ik alleen kan helpen de eigen wereld van de leerling zichtbaar te maken, dat is alles. - dat leerling en ik elkaars gelijken zijn, beide onderweg om te worden wie we werkelijk zijn, onderweg naar onszelf, dat is het pure licht en de zuivere liefde .ik weet dat: -wat ik geef niet van mij komt, maar uit het universum, dat ook mijn diepste ik is. -ik me niet hoef af te vragen wat ik voor anderen moet doen, wie ik voor de anderen moet zijn. -ik me gewoon moet openstellen en gewoon doorgeven wat ik ontvang, met verwondering, met de blik van een kind kijkend naar mezelf en alles om me heen. . het enige wat voor mij en de leerling telt, is dat we innerlijke rust bereiken. In de ontmoeting met onze kern worden we geboren en groeien en herstellen we. Daar moeten we zijn. Daarvoor beschikken we over een innerlijk kompas dat we niet meer zo goed weten te gebruiken. Met onszelf in het reine komen, lost conflicten en spanningen op, telkens weer. Het Zelf, één met het Universum, is de voeding van ons vuur. Dat Zelf wacht op ons. “One cannot tell people the most important things, it simply does not penetrate; unless at the same time, by the grace of God (the universe) the truth drops in as a sort of hunch, and it is usually accompanied by the conviction: “I thought that myself!” (Jung) Vriendelijke groet, Marc

Guru Gian
Door

Guru Gian

op 05 Apr 2019

Spot on Marc

Annie Douma
Door

Annie Douma

op 07 Apr 2019

Wauw Marc

Annie van den Hombergh
Door

Annie van den Hombergh

op 27 Aug 2019

Beste Marc, Het hele verhaal wat je schrijft klopt. Wat is en heel belangrijk blijft is je bewust te zijn en te blijven van overdracht en tegenoverdracht

Reactie plaatsen

Ken je het gratis Ebook van Guru Gian al?

Deze klassieker is al door meer dan 5000 mensen gelezen. 


In dit mooie gratis eboek krijg je alle tips die je nodig hebt om op een veilige en prettige manier Kundalini Yoga en Meditatie te doen.


En is Guru Gian eerlijk over de fouten die hij zelf maakte in het begin en legt uit hoe jij dit kunt voorkomen. 


Het belangrijkste boek om te lezen als je wilt beginnen met Kundalini Yoga of als je je verder wilt verdiepen.



No opt-in form has been selected
Kundalini Yoga eboek

Wil je gelijk Kundalini Yoga met mij doen?


Probeer dan 14 dagen lang geheel vrijblijvend en gratis de Kundalini Yoga Club uit. Hier staan meer dan 200 videos (opgenomen door mij en gastdocenten) met de beste Kundalini Yoga series en meditaties online.