Page content

article content

Ontdek hoe je de juiste Kundalini Yoga Meditatie en Kriya kiest

Je hebt de wekker vroeg gezet. Je schaapje ligt klaar. Je hebt niet gesnoozed. Je hebt je tanden gepoetst. Je bent onder de douche geweest. En je bent helemaal klaar om te beginnen voor je half uurtje yoga en meditatie in de ochtend. En dan…welke kriya ga je doen? Je kijkt in je kast met yoga boeken. Of Googled op Kundalini Yoga kriya’s. Er zijn er genoeg. Maar welke is nu precies vandaag goed voor jou?

Welke nadelige gevolgen heeft het niet kunnen vinden van een kriya?

Niet alleen kost het zoeken naar de juiste kriya je al 10 minuten van je geplande 30 minuten. Maar het brengt je ook in je hoofd, in je denken. En daar wil je nu juist met yoga en meditatie uitkomen. En als je dan toch eindelijk bent begonnen, ga je toch weer twijfelen. Heb ik wel de juiste kriya gekozen? Je raakt wellicht gedemotiveerd en het plezier van je eigen practice vloeit weg. Voordat je het weet, ben je van je goede voornemen van iedere dag yoga doen afgestapt. Weg kans op meer geestelijke rust, ontspanning en spirituele groei. Jammer.

Waarom je niet weet welke kriya te kiezen

Het is niet jouw schuld dat je niet de juiste kriya kunt kiezen. Er zijn er namelijk duizenden! En er staat nergens bij waar je het best kunt beginnen. Sterker nog, de meeste Kundalini Yoga leraren hebben zelf ook geen idee bij welke kriya te beginnen. In spirituele kringen wordt wel vaak gezegd dat je gewoon een boek open moet slaan en dat dat dan de kriya voor jou is. Op de korte termijn kan je daar nog wel weg mee komen, maar als je Kundalini Yoga echt wilt beoefenen als wetenschap raad ik je deze strategie niet aan.

Wat zijn de gevolgen van niet de juiste kriyas kiezen?

Probleem 1: Je begint vaak bij te hoge chakra’s zonder een goede basis te vormen.

Kriya’s voor de hogere chakra’s geven vaak een natuurlijke “high” en zijn daarom erg populair bij leraren en leerlingen. Toch is dit geen duurzame strategie. Om op langere termijn progressie te maken, moet je eerst aan je onderste drie chakra’s werken. Je basis dus. En dat zijn de kriya’s die Yogi Bhajan in de eerste 5 jaren heeft gegeven. Dit zijn oude kriya’s die je vaak in oude boeken vindt.

Wat je kan doen, is de oude boeken met Kundalini Yoga sets uitpluizen. Bijvoorbeeld de klassieker “Sadhana Guidlines” of de boeken van Guru Rattana Kaur; “Relax & Renew”, “Transitions to a Heart Centered World”, “Sexuality & Spirituality”. Een andere aanrader is “Owners Manual for the Human Body”. Als je geen zin hebt om dit zelf te doen, kun je in de Kundalini Yoga Club sets voor je onderste chakra’s vinden in de aparte categorie: Sets voor je Basis.

Probleem 2: Je daagt jezelf te weinig uit en blijft in je comfortzone.

Een 2e probleem van niet de goede kriya’s kunnen kiezen, is dat je te veel in je comfortzone blijft. Voor innerlijke groei is het belangrijk jezelf te blijven uitdagen. Dit is wellicht het allermoeilijkste element in Kundalini Yoga. Uit je comfortzone gaan, is per definitie niet makkelijk. En hoe langer je beoefent, hoe meer je gaat verlangen naar je comfortzone. Je voelt je lekker bij de basissets, maar je groeit niet meer. En stilstand is toch achteruitgang. De natuur is gemaakt om te groeien. Groei zorgt ervoor dat we fris blijven en de energie zich vernieuwt.

Je moet dus uitzoeken wat precies uitdagende sets zijn. Dit zijn vaak sets met oefeningen die je langer dan 3 minuten moet vol houden. De kriya Body Adjustment to Elevate the Spirit is een goed voorbeeld hiervan. Kriya’s die net buiten je comfortzone liggen, kun je het beste niet alleen doen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld naar een les gaan. Ik zelf geef eens in de zoveel tijd een goede uitdagende kriya. Tijdens workshops en retraites doe ik sowieso meer kriya’s die uitdagen. Dit komt omdat mensen dan ook wat meer tijd hebben, en ik meer ruimte heb om de reden aan te geven waarom het zo belangrijk is buiten je comfortzone te gaan.

Een andere optie is om uitdagende kriya’s te doen in de Kundalini Yoga Club. Hiervoor heb ik een aparte categorie aangemaakt met ‘Daag Jezelf Uit’ kriya’s. Ik begeleid je hier persoonlijk doorheen en zorg ervoor dat je door de moeilijke stukjes heen gecoacht wordt.

Probleem 3: Je bouwt de energie niet goed op en verliest de motivatie om door te gaan.

Het laatste probleem van niet de juiste kriya kiezen, is dat je de Kundalini energie niet goed opbouwt en daardoor niet de volledige kracht en voordelen van Kundalini Yoga beoefening ervaart. Iedere keer lees je weer bij de kriya wat voor mooie resultaten je kunt boeken. Maar jij voelt het niet. Vaak komt het doordat je onderste chakra’s nog niet gebalanceerd zijn of je energie niet goed doorstroomt. Eigenlijk ervaar je dan bijna alleen maar ongemak. Je kunt dan beter een stapje terug doen en wat fijne beginnerssets of warming ups doen om eerst de energie circulatie te stimuleren. Je doet dan ontspannen met lichaamsbewustzijn de oefeningen en pas daarna stap je naar de uitdagendere kriya’s. Haast is een slechte raadgever in de Kundalini Yoga. Yogi Bhajan zegt over haast: “If you don’t have patience, you are a patient”. Die vind ik persoonlijk erg goed.

Welke soorten Kundalini Yoga kriya’s en meditaties zijn er?

Om je een idee te geven wat voor verschillende soorten kriya’s er zijn, geef ik hieronder aan welke categoriën ik gebruik in de Kundalini Yoga Club (vanaf vandaag te gebruiken!!). En welke kriya’s en meditaties je nu al in de Kundalini Yoga Club kunt vinden. En iedere week komt er weer een kriya en meditatie bij.

Sets voor beginners:

  • Kriya Basic Spinal Energy Series
  • Kriya for Disease Resistance
  • Kriya for Elevation
  • Kriya Awakening the Ten Bodies

Sets voor je Basis:

  • Kriya Warming Up Set
  • Nabhi Kriya for Prana-Apana
  • Kriya for Disease Resistance
  • Kriya Stress Set for Adrenals & Kidneys
  • Foundation for Infinity
  • Kriya for Sun Energy

Sets om jezelf uit te dagen:

  • Kriya Body Adjustments to Elevate the Spirit
  • Kriya Pituitary Gland Series
  • Kriya to Clean Lymphatics & Adjust Lower Back
  • Kriya to Open the Heart Center
  • Kriya Bridge Series (Power to the Heart)
  • Kriya to Raise Kundalini in Quick Order

Sets om jezelf te transformeren:

  • Kriya Becoming like Angels
  • Kriya voor de 4e, 5e en 6e chakra
  • Kriya for Balancing Head & Heart

Meditaties met mantras:

  • Meditation to Open the Heart
  • Meditation Shabd Kriya
  • Ra Ma Da Sa Healing Meditation
  • Meditation Sarb Gyan Kriya
  • Meditation for Prosperity
  • Meditatie voor de 7e en 8e chakra
  • Prithvi Hai Akash / Tattva sidi kriya
  • Meditation to Clear Karma from the Arcline

Meditaties zonder mantras:

  • Meditation Mahan Gyan Mudra
  • Meditation to Increase Courage and Bring Kindness to the Expression
  • Ek Kriya
  • Meditation for a calm Heart
  • Meditation Caliber for Constant Self-authority
  • Meditation for Emotional Balance

Pranayama:

  • Pranayama Increasing Lunar Energy
  • Meditation for Absolutely Powerful Energy
  • Pranayama Increasing Solar Energy

Ik hoop dat dit nuttig voor je is. Mocht je iemand weten voor wie deze informatie nuttig is deel dan dit bericht.
En ben je nog niet lid van de Kundalini Yoga Club word dan nu lid! Klik nu hier en je kunt kiezen of je een maand, kwartaal of jaar lid wil zijn!

Sat nam,
Guru Gian (Jasper)

Laat hieronder weten wat je ervan vond!

Comment Section

3 reacties op “Ontdek hoe je de juiste Kundalini Yoga Meditatie en Kriya kiest



Door Saskia op 17 maart 2019

Wauw mooi uitgelegd, dank Jasper!


Door Anne Begeman op 28 maart 2019

Hi Jasper, ik had niet door dat je basis, de onderste drie chakra’s zijn. Top dat ik het nu weet, dan ga ik die doen. Misschien nog een tip: ik zou het fijn vinden als achter de naam een tijdsindicatie staat, voor wanneer ik meer of minder tijd heb. Dank voor de filmpjes! Super fijn om de dag mee te beginnen.

Plaats een reactie




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Phoenix WebsitePhoenix Website