Page content

article content

Hoe je het best om kunt gaan met woede (met een meditatie)

Moet jij wel eens scheldwoorden binnenhouden als je wordt afgesneden door een agressieve wegpiraat? Of voel jij wel eens agressie omhoog komen als je kind voor de vierde keer die nacht je wakker maakt? En schrik je wel eens van de intensiteit of rauwheid daarvan? Dan heb je kennis gemaakt met woede en de diepere duistere kant daarvan: innerlijke woede.

Je innerlijke woede uitleven is gevaarlijk. In een vlaag van innerlijke woede kunnen we gekke dingen doen. We kunnen onze dierbaren slaan of een onbekende zelfs vermoorden. Het komt meer voor dan je denkt. Je innerlijke woede binnenhouden is wellicht minstens zo gevaarlijk. Je verteert jezelf van binnen en de boosheid maakt je bitter en vernietigt je zelfbeeld en eigenwaarde. Er zijn zelfs mensen die beweren dat innerlijke woede een belangrijke veroorzaker is van ziektes als kanker. Hoe ver je hierin wilt gaan, mag je zelf weten. Maar 1 ding is duidelijk: innerlijke woede is een gevaarlijke emotie. Of we hem nu uiten of binnen houden.

Kunnen we dan niets aan innerlijke woede doen?

Jawel, we kunnen innerlijke woede transformeren in kracht en we kunnen specifieke meditaties doen om innerlijke woede te transformeren in de kracht van liefde. Straks vertel ik je hoe, maar nu eerst: wat is eigenlijk innerlijke woede? We hebben 4 primaire emoties, ook wel de 4 b’s genoemd: bang, boos, blij en bedroefd. Dit zijn algemene begrippen, maar er bestaan allerlei gradaties in. Van lichtelijk geïrriteerd tot woedend met de deuren slaan. In de yoga hoort woede bij het vuurelement. Het is heet en transformatie. Woede wordt ook gezien als 1 van de 5 “kwaden”. De kwaden die ons aan de aardse realiteit binden en voorkomen dat we bij ons ware zelf komen en blijven. Woede is spelen met vuur. Het vraagt ervaring en een goede handleiding om er mee om te gaan. Maar als je leert om met je innerlijk woede en vuur in contact te komen, kan het de catalyst zijn voor waardevolle verandering en transformaties in je leven. In mijn eigen yoga practice ben ik veel in contact gekomen met innerlijke vuur. De destructieve kant ervan gezien er ervaren, maar ook de positieve kracht van vuur mogen ervaren.

Je reptielenbrein reageert

Twee dingen zijn mij duidelijke geworden: innerlijk vuur onderdrukken werkt niet, maar je innerlijk vuur volledig uitleven werkt ook niet. Wat werkt dan wel? Hoe kun je je innerlijke woede transformeren in innerlijke constructieve kracht? Gewoonlijk als we boos of woedend worden, is er een trigger. En die trigger activeert een deel van ons reptielenbrein en voordat we het weten gooien we er een oerkreet, vloek, scheldwoord of knal uit. Zo zijn we geprogrammeerd. Zo werkt het nog steeds in het dierenrijk. Hier hoeven we geen oordeel over te hebben. Het is slecht onwetendheid. Zo ziet dit proces er gesimplificeerd uit:

  1. Trigger
  2. Emotie
  3. Projecteer emotie op dader
  4. Boze gedachte, vloek, scheld, geweld

Hoe je het best om kunt gaan met woede (met een kundalini yoga meditatie)

Een coachingstechniek om woede te transformeren in de kracht van liefde

Om een ander antwoord op de boosheid of woede trigger te geven, moeten we een stapje hoger in ons brein: onze neo-cortex. Dat deel van ons brein dat ons een kleine tijdspanne geeft tussen stimulus en respons. In plaats van het automatisch geprogrammeerde programma uit te voeren, kunnen we nu een nieuwe strategie kiezen. Om op een productieve manier met woede om te gaan, moeten we leren niet onze woede, boosheid of frustratie bot te vieren op de dader, maar om te reflecteren op het onrecht dat de slachtoffers is aangedaan. Dus in het voorbeeld van het agressieve snelweg afsnijden, moeten we niet boos worden op de automobilist, maar moeten we gaan nadenken over wat er gebeurt met de slachtoffers van auto-ongelukken door afsnijdsels. Hoe hun levens worden verwoest en welke pijn de families hebben. Als je dit doet ga je denken aan manieren hoe je slachtoffers kunt voorkomen. Je gaat denken aan automatische snelheidsbegrenzers. Of aan automatische afstand bewakers in toekomstige autos. Of aan informatie spotjes om afsnijden te voorkomen. Zie je hoe dit werkt? Hier nogmaals schematisch:

  1. Trigger
  2. Ervaar de emotie
  3. Word je bewust van de ruimte tussen stimulus en respons
  4. Kies ervoor om te kijken wat de woede de slachtoffers aandoet
  5. Gebruik de vrijgekomen kracht om rechtvaardigheid te creëren of het systeem te verbeteren

Stel je eens voor wat we voor de wereld kunnen doen als we allemaal systematisch en bewust onze woede gaan transformeren in kracht voor verbetering? Hoe productief kan je dan worden? Wat betekent dat voor je relaties als je je woede alleen nog maar constructief inzet om je omstandigheden te verbeteren? Wat voor een man of een vrouw kun je dan worden?

Deze techniek helpt je om in het moment te kiezen voor een andere respons op woede

Maar wat als je zoveel innerlijke woede in je draagt dat je niet eens met je woede in contact durft te komen? Vergis je niet. Ik ken mensen die zeggen dat ze nooit woedend zijn. Dit betekent dat ze of al verlicht zijn (ik ben ze nog niet tegengekomen ;-)) of dat ze levensgevaarlijk zijn. Hoe vaak lees je niet als iemand een moord heeft gepleegd “hij leek zo’n normale man” “hij was zo’n vriendelijke buur”. Onderdrukte woede is pas echt gevaarlijk. Het gaat in je onderbewuste een eigen leven leiden.

Wat je in zo’n geval kan doen is een speciale meditatie om oude (kinder)woede los te laten. In de Kundalini Yoga Traditie hebben we een speciale meditatie om van je kinderwoede af te komen. Het is een essentiële meditatie om een gezonde relatie met woede op te bouwen. Hij is uitdagend. Je krijgt pijn. Maar die pijn brengt je in contact met woede en als je de hele meditatie volhoudt, voel je een enorme kracht vrijkomen. De meditatie is 11 minuten. Maar je kunt ook beginnen met 3 minuten en dan elke dag (of paar dagen) er 1 minuut bij doen totdat je op de 11 minuten zit zonder je armen te laten zakken. Zodra je op de 11 minuten zit, doe je het 40 dagen achter elkaar. Na 40 dagen ben je engeltje…Of in ieder geval een bengeltje met een gezonde relatie tot je boosheid. Mocht je na 40 dagen nog steeds last hebben van veel woede schroom dan niet om contact op te nemen met een psycholoog of yoga coach.

Hieronder vind je de beschrijving van de meditatie (binnenkort neem ik deze meditatie ook op op video en kun je hem vinden in de Kundalini Yoga Club):

Ga in een makkelijke positie zitten met je armen uitgestrekt naar de zijkanten zonder je ellebogen te buigen. Sluit me je duimen aan op je pink en ringvinger en strek je wijs- en middelvinger languit. De palmen van je handen naar voren en de vingers naar de zijkant. Haal diep adem met je tanden op elkaar en adem uit door je neus. Om af te sluiten: adem diep in, houd je adem 10 seconden in terwijl je je rug recht en je armen uitstrekt. Adem vervolgens uit. Herhaal dit twee keer.

Hoe je het best om kunt gaan met woede (met een Kundalini yoga meditatie)

En wat nu als je een keertje toch boos of woedend wordt?

Heb dan compassie met jezelf. Erken je menselijkheid. Dat je per definitie niet perfect bent. Mocht je weer willen leren over hoe je yoga en coachingstechnieken kunt leren om een mooier mens te worden. Of te voorkomen dat woede en andere destructieve emoties en patronen je leven vernietigen. Dan raad ik je aan mee te doen met de Kundalini Yoga Coaching level 1. Lees hier meer over deze opleiding tot Kundalini Yoga coach. Je kunt ook 4 weken lang gratis (ok, €0,01 om je zelf te verifiëren) de Kundalini Yoga Club proberen. Doe dat hier.

Sat nam,

Guru Gian (Jasper Kok)

Laat hieronder weten wat je ervan vond!

Comment Section

0 reacties op “Hoe je het best om kunt gaan met woede (met een meditatie)

Plaats een reactie




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Phoenix WebsitePhoenix Website