arrow_drop_up arrow_drop_down

Gastdocente Jolène van der Steen:

Nieuwe gastdocente in de Kundalini Yoga Club is Jolène van der Steen. Vorig jaar organiseerde ze al een Ontspannen door de Overgang Challenge en die doet ze dit jaar weer. Hoogtijd om haar aan je voor te stellen dus.

Jolène, bijna 58 woont als Brabantse in Zuid-Limburg. Daar studeerde ze gezondheidswetenschappen studeerde. Voor werk vertrok ze een tijd naar de Randstad, maar voor de liefde streek ze weer neer in het Zuiden.  Hier geniet ze van de natuur en het bourgondische karakter. (En in normale tijden is het ook lekker makkelijk om de grens over te gaan om inkopen te doen, of tango te dansen.) Ze is dankbaar moeder van een uitgevlogen zoon van 20. Wat een groot goed om moeder te zijn is dat toch.. Op haar 44e scheidde ze van zijn vader en nu leeft ze weer met een lief (kunstenaar, bouwer) in haar leven.

Tot een paar jaar geleden was ze in vaste dienst bij het Maastrichtse academische ziekenhuis als loopbaan- en mobiliteitsadviseur. Na jaren preventie (Bij GGD-en en Kruiswerk) stapte ze ruim 20 jaar geleden over naar HR waar ze zich altijd met persoonlijke en carrière ontwikkeling heeft beziggehouden. Een aantal jaar geleden gooide ze het roer om en inmiddels werkt ze als ZZP-er. Ze is trainer (pensioenvoorbereiding) en coach, maar haar grote liefde is schrijven. Ze heeft dan ook net haar eerste e-Book uitgebracht (kijk hier voor meer info en om hem te bestellen).

Maar hoe kwam Kundalini Yoga dan op haar pad?

In 2013 kwam ik in een burn-out terecht (of was het de overgang, dit is een vraag die ik veel vrouwen heb horen stellen…), en leerde ik Kundalini Yoga kennen. De lessen waren hier in de zomer buiten in de Eijsder Beemden en ik ging zo vaak als ik kon. Toch verwaterde het toen het herfst werd. In 2015 nodigde mijn yogaleraar Jasper uit voor een workshop. Jasper (Guru Gian) bleek ooit zijn Kundalini Yoga carrière bij hem gestart te zijn in Maastricht. Zijn verhaal die avond over het pannetje met water dat aan de kook moest blijven, vatte direct vlam bij me. Ik dacht, oh zo werkt dat, en ik begon met dagelijks een kort setje naveloefeningen.

Toch duurde het nog twee jaar voordat Jolène echt dagelijks op haar mat zat. En nu dan ook in de Kundalini Yoga Club zelf als leraar. Wat ik persoonlijk een mooie toevoeging vindt en voor veel vrouwen een extra dimensie zal geven. Jolène specialiseert zich namelijk in Kundalini Yoga voor de vrouw en in het bijzonder de vrouw in de overgang.

Zelf heb ik al zoveel profijt gehad van de video's…dat gun ik iedereen.  Het is echt een verschil met uit een boek en met je timer ernaast en weer teruglezen. Ook leerzaam, maar het is erg inspirerend en fijn om passende kriya's te volgen in je eigen taal. Dat ontspant meer. Ook vond ik dat er meer kriya's in de Kundalini Yoga Club mochten komen, die speciaal geschikt zijn voor vrouwen in de club. Het liefst zou ik de hele “I am a woman”, mijn ‘bijbel', in de club willen hebben staan. Ik weet dat Jasper dit toejuicht, en het ook passender vindt dat vrouwen dit soort kriya's geven.

Jolène weet als geen ander dat het voor vrouwen enorm belangrijk is te ontspannen, al helemaal in de overgang. Daarom heeft ze voor de kriya ‘Getting the Body out of Distress' gekozen. Echt een kriya voor de avonduren. Eenvoudig, zacht en ontspannend. Daarnaast heeft ze gekozen voor de meditatie ‘Stress relief and Clearing Emotions of the Past' gekozen.

Zelf heb ik deze meditatie ooit 40 dagen gedaan in combinatie met de kriya ‘Movement relaxation series' via een Global Sadhana video met Krishna Kaur. In de overgang komen veel onverwerkte emoties omhoog, dat uit zich in onrust, hartkloppingen, wakker liggen. Een soort doos van Pandora, en je hele systeem vraagt of dwingt je om op te schonen. Dan is deze meditatie echt effectief.

Jolène heeft er inmiddels haar werk van gemaakt om vrouwen in de overgang te begeleiden in hun proces. Het is namelijk echt een innerlijke reis die je dan maakt en het is een fase van transformatie. Een onderdeel van haar begeleiding is Kundalini Yoga. Voor beoefenaars heeft ze nog een goede tip:

Mijn belangrijkste tip als je dagelijks yoga en meditatie wil doen is: begin klein. En hou dat langer vol. Het is makkelijker om elke dag drie minuten een pranayama te doen als je begint, dan een hele kriya. Dan kun je het blijven doen en hoe fijn is het om succes te hebben met je practice? Je moet toch eerst dat ritme inbouwen en uitbreiden komt dan echt vanzelf.

Vanaf nu staan de lessen voor de full members in de Kundalini Yoga Club.
Klik hier voor meer informatie als je nog geen lid bent.

Ben je een vrouw in de overgang?
Doe dan mee met de aankomende challenge die 22 april start.
Klik hier voor meer info en om je aan te melden.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Ken je het gratis Ebook van Guru Gian al?

Deze klassieker is al door meer dan 5000 mensen gelezen. 


In dit mooie gratis eboek krijg je alle tips die je nodig hebt om op een veilige en prettige manier Kundalini Yoga en Meditatie te doen.


En is Guru Gian eerlijk over de fouten die hij zelf maakte in het begin en legt uit hoe jij dit kunt voorkomen. 


Het belangrijkste boek om te lezen als je wilt beginnen met Kundalini Yoga of als je je verder wilt verdiepen.



50%
Download Nu
Kundalini Yoga eboek

Wil je gelijk Kundalini Yoga met mij doen?


Probeer dan 14 dagen lang geheel vrijblijvend en gratis de Kundalini Yoga Club uit. Hier staan meer dan 200 videos (opgenomen door mij en gastdocenten) met de beste Kundalini Yoga series en meditaties online.