Page content

article content

Dit Is Exact Hoe Je Kundalini Yoga In 2020 Moet Beoefenen…En Dus Niet Zoals Het Werd Onderwezen Door Yogi Bhajan In 1969

Wat is Kundalini Yoga?

 

Kundalini Yoga is een van de krachtigste yogas. Het werkt niet alleen op je fysieke lichaam. Maar het balanceert ook je emotionele lichaam, neutraliseert je mentale lichaam en maakt je spirituele lichamen wakker. Als een van de weinige yoga vormen brengt Kundalini Yoga je snel voorbij je gedachtens in de ruimte van wijsheid, liefde en kracht. 

 

Het mooie van Kundalini Yoga is dat het al werkt vanaf 3 minuten. En met 11 minuten per dag kun je al een burn-out voorkomen en als je er helemaal voor wil gaan kan je jezelf in 2,5 uur volledig transformeren.

 

Door Kundalini Yoga te beoefenen voel je je snel weer energiek, wordt je je bewust van je kwaliteiten en patronen en navigeer je veel makkelijker en effectiever door het leven.

 

Verder voorkomt het stress en voorkomt het dat je te lang in je eigen oude patronen blijft hangen. 

 

Iedereen beoefent voor zijn of haar eigen redenen. Het is voor mij raden waarom jij Kundalini Yoga beoefent. 

 

Ondanks dat ik niet weet waarom jij deze yoga beoefent kan ik je wel vertellen hoe je het best Kundalini Yoga kunt beoefenen zodat je alle positieve effecten behaalt zonder dat je te heftig of te langzaam begint.

 

Daarom heb ik 5 tips hoe je het best Kundalini Yoga kunt beoefenen.

 

Omdat er in de tekst vele verwijzingen staan naar de Kundalini Yoga Club raad ik je aan om je eerst gratis aan te melden voor 14 dagen onbeperkt toegang tot de Kundalini Yoga Club. Je hoeft geen betaalgegevens op te geven en je wordt na 14 dagen automatisch weer uitgeschreven. Je loopt dus geen enkel risico. Dus meld je hier direct aan en binnen 2 minuten heb je volledig toegang.  

 

TIP 1. Wen aan de Kundalini Energie

 

De Kundalini energie is de oerenergie van het Universum. Het is de ultieme potentiële energie. Het is de energie van ons Bewustzijn en heeft een enorm transformatief potentieel. Kundalini Yoga zoals onderwezen door yogi Bhajan is een wetenschappelijk en duizend jaar door geevolueerd systeem om deze krachtige energie op een veilige manier langzaam te doen ontwaken. 

 

Vele honderden malen heb ik mensen zien huilen tijdens hun eerste Kundalini Yoga les. Er komen soms leraren uit andere yoga tradities in mijn les en vertellen mij dat dit voor hen voelt als “thuiskomen”. Dit thuiskomen heeft te maken met dit contact met je oerenergie. De energie waaruit het Universum is opgebouwd. Vind je het gek dat dat voelt als ultiem thuiskomen?

 

Omdat dit een ervaring is waar je wel een beetje aan moet wennen, raad ik je aan om rustig te beginnen. Wen rustig aan de energie. Je hebt geen haast. Verlichting en ontwaking gaat op zijn of haar eigen tempo en vertrouw maar dat je rustig aan mag doen. 

 

In de Kundalini Yoga Club heb ik het zo ingericht dat je rustig kunt wennen aan de Kundalini Energie. Om te wennen aan de Kundalini Energie raad ik je de volgende volgorde aan. (Uiteraard is dit slechts een suggestie, als je intuïtie je anders vertelt vertrouw dan daarop). 

1. Boosters

 

Boosters zijn korte door mij gemaakte series met basis Kundalini Yoga oefeningen. Deze Boosters zijn echt bedoeld om je te laten wennen aan de “boost” Kundalini die je kunt ervaren als je deze yoga beoefent. Je hoeft bij deze oefeningen nog niet in te tunen met een mantra. Het is bedoelt om even de energie te voelen. Uiteraard kun je later in je beoefening ook altijd een booster doen als je er zin in hebt. Gewoon even in 10 minuten je totale energie resetten. 

 

2. Flow series

 

Flow series zijn iets langere door mij gemaakte series met basis Kundalini Yoga oefeningen. Deze series benaderen de kriyas gemaakt door Yogi Bhajan of andere Yogi’s. Ze bestaan allemaal uit een aantal oefeningen die niet langer dan 3 minuten worden aangehouden. Daarom zijn deze uitermate geschikt voor beginners. Ze brengen je Kundalini energie in een flow. Omdat ik ze benader als een kriya tunen we wel in met de twee intune mantras van de Kundalini Yoga traditie.

 

Ong namo Guru Dev Namo = Ik buig voor de oerkracht in mij, de universele leraar in mezelf.

 

Ad Guray Nameh, Jugaad Guray Nameh, Sat Guray Nameh, Siri Guru Devay Nameh = Ik buig voor de oorspronkelijke leraar in mij, de leraar die door alle tijden bij me is geweest, de leraar van de Waarheid in mij, de complete hoog vibrerende leraar in mij. 

 

3. Beginner sets

 

Als je na de Boosters en de Flow series een beetje gewend bent aan de Kundalini Yoga oefeningen en de Kundalini energie kun je kennis maken met de kriyas gemaakt door Yogi Bhajan of de leraren voor Yogi Bhajan. Uit de duizenden kriyas heb ik een selectie voor je gemaakt van kriyas die goed te doen zijn als je net begint. Je doet de Kundalini Yoga oefeningen in een sequentie samengesteld door iemand die op zijn 16e levensjaar al tot Meester in de Kundalini Yoga werd gekroond door zijn leraar Sant Hazarat Singh. 

 

De Basic Spinal Energy Series kriya is bijvoorbeeld een mooie kriya waarin je gaat ervaren hoe je door het flexen van je rug in een heel bijzondere meditatieve staat komt. 

 

De Kriya to Awaken your Ten Bodies is een van de meest gedoceerde kriyas binnen de Kundalini Yoga traditie. Het is de moeilijkste van de beginners kriyas maar wel eentje waar je behoorlijk aan van gaat. 

 

4. Beginner meditaties waarbij je snel in een diepe rustige meditatieve staat komt

 

Yoga is de voorbereiding op meditatie. Dit is een belangrijke principe. De yoga beoefening opent je lichaam en je meridianen (subtiele energie kanalen ook wel nadis genoemd) zodat je makkelijker in een meditatieve staat komt. Uiteindelijk wil je mediteren. Meditatie brengt je in je diepste kern van vrede, rust en volledige acceptatie van jezelf en de situatie waarin je je bevindt. Kun je je voorstellen hoe dat is? Dat je helemaal tevreden kan zijn? Dat is waarom wij mediteren. Hieronder vind je een aantal goede beginners meditaties: 

 

  1. Meditatie voor een kalm hart. Deze meditatie stimuleert je parasympatisch zenuwstelsel waardoor je gedachten snel rustiger worden. Verder beschermt deze meditatie je tegen stress. Hier vind je de meditatie.
  2. Meditatie voor complete heling. Deze meditatie met een mantra werkt helend. Het heeft het vermogen om de diepste pijnen en de grootste uitdagingen in je leven of in je relaties te helen. Door het chanten van de mantra opent je hart. Hier vind je de meditatie. 
  3. Meditatie voor voorspoed. Deze meditatie brengt positieve energie in je leven. Heb je het gevoel dat alles even tegenzit? Doe dan deze meditatie en je voelt je snel weer “on top of the world”. De meditatie vind je hier.  

 

5. De ultieme Kundalini Yoga sequence

 

Yogi Bhajan de grondlegger van de Kundalini Yoga beoefening in het Westen gaf de volgende formule voor de meeste effectieve Kundalini Yoga beoefening. Dit is het format dat je leert in de Teacher Training en die je ervaart in de meeste yoga studios als je een Kundalini Yoga les volgt. Een ideale les is 90 minuten. Uiteraard is dit slechts een suggestie, en kan je thuis de tijd aanpassen. 

 

Het format van een “ideale” Kundalini Yoga les van 90 minuten is als volgt: 

  1. Intunen
  2. Warming up 
  3. Kriya
  4. Ontspanning
  5. Meditatie
  6. Uit tunen met 3 keer Sat Nam

 

In de Kundalini Yoga Club kan je dit creëren door te beginnen met een Booster, dan een Kriya met ontspanning en tot slot een meditatie. 

 

  TIP 2. Beoefen op je eigen niveau

 

De allerbelangrijkste tip is om te beoefenen op je eigen niveau. Dat lijkt wellicht vanzelfsprekend, maar hier komt het voordeel van thuis op je eigen niveau online oefenen. In een les kun je je nog wel eens mee laten slepen door het enthousiasme van je meer geoefende medeleerlingen. De kunst is echt Kundalini Yoga te beoefenen op je eigen niveau. 

 

Dus als je net begint en nog weinig yoga ervaring hebt begin dan rustig met een Booster of een Flow Serie.

 

Daarna kun je als beginner een kriya uit de Beginners sectie van de Kundalini Yoga Club doen. 

 

Als je daar aan gewend bent kun je doorgaan met kriyas voor je Basis. Dit zijn goede series voor de onderste drie chakras. Het geeft een goede gronding voordat je de hogere energieën van de bovenste chakras gaat ervaren. 

 

De kriya om een flexibele rug te behouden is de meest beoefende Kriya in de Kundalini Yoga club. 

Ook de kriya voor je navelpunt en eliminatie is een echte aanrader. Je vindt hem hier. 

 

Heb je een goede basis gelegd? Daag jezelf dan uit met de kriyas uit de Daag Jezelf Uit Sectie van de Kundalini Yoga Club. 

 

De kriya Body Adjustment to Elevate the Spirit is een favoriete van mijzelf en vele van mijn studenten. Een krachtige workout die je superveel energie geeft en je spirituele ontwaking versnelt. Je doet hem hier. 

 

Daarnaast zijn er in de Kundalini Yoga traditie een heleboel transformerende kriyas. Deze dagen je hele systeem uit. Zorg er dus voor dat je alvast een beetje geoefend hebt voordat je deze series doet. Ze hebben het vermogen om het beste uit je te halen en laten je zien waar je nog patronen hebt en niet vrij bent. 

 

De kriya voor het 4e, 5e, en 6e chakra geeft je een heel krachtige ervaring van je volledige potentie van je mens zijn. Je ervaart een compassie en innerlijke kracht die je waarschijnlijk niet dacht die te bezitten. Doe hem hier.

 

TIP 3. Ontdek de kracht van discipline

 

Discipline is de sleutel tot verandering. De enige duurzame verandering komt door herhaling. Als je een bepaald spier iedere dag rekt wordt hij langzamerhand steeds soepeler. Als je iedere dag je geest rustiger maakt door meditatie krijg je op den duur een super meditatieve mind. Heel simpel maar niet altijd makkelijk. Als je van jezelf gedisciplineerd moet zijn, dan kost het je heel veel wilskracht. Beter is het om geïnspireerd te zijn om gedisciplineerd te zijn. Discipline te willen hebben. Dan komt het veel makkelijker en kost het minder energie. 

 

Het helpt enorm als je weet waarom je discipline wilt hebben. Verlang je naar innerlijke rust, volledige heling, wil je weten wie je ten diepste bent, zoek je veel energie? Als je dat verlangen hebt, dan wil je vast er wel wat voor doen om dat te ervaren. 

Wil je voorkomen dat je burn-out raakt, ziek wordt, of later spijt krijgt dat je niet volledig geleefd heb? Dan wil je vast wel wat doen om dit te voorkomen. 

 

Kundalini Yoga is de yoga van het bewustzijn. En je bewustzijn is volledig kneedbaar. In de moderne neurowetenschap wordt dit ook wel neuro-plasticiteit genoemd. Neuroplasticiteit is het vermogen van je geest/brein om nieuwe patronen aan te leren en zo nieuw gedrag en nieuwe uitkomsten in je leven te brengen.

 

In de Kundalini Yoga beoefenen we daarom het liefst iedere dag. En wel;

 

  • 40 dagen om een patroon te doorbreken
  • 90 dagen om een nieuw patroon te bevestigen
  • 120 dagen om een nieuw patroon in je leven te integreren
  • 1000 dagen om volledig meester te worden over een nieuw patroon in je leven

 

Ik zou zeggen begin niet gelijk met 1000 dagen, maar een mooie mijlpaal is om eens een kriya of een meditatie, ja dezelfde, iedere dag voor 40 dagen te doen. 

 

En probeer dan ook echt iedere dag dit te doen. Juist op die ene dag dat alles tegenzit en je echt geen zin hebt, dat is de dag om het toch te doen. Daar creëer je karakter en wilskracht en doorbreek je vaak het oude negatieve patroon. Als ik zo’n meerdaags commitment met mijzelf aan ga ben ik altijd bewust van de dag dat ik echt geen zin heb. Dan zegt mijn innerlijke coach: kijk, dit is de dag om er echt voor te gaan en jezelf niet te laten stoppen door iets dat van buiten komt. 

 

Aan de andere kant is het net zo belangrijk jezelf niet te veroordelen als je een dag vergeet of het toch niet lukt. Kijk er naar, leer ervan, en ga gelijk weer door met je discipline. Dit is de beste manier om nieuw gedrag aan te leren. 

 

Door deze methodologie toe te passen zal je geest gedisciplineerd raken en wordt jij meester over je gedachten. 

 

In India is een internationale boarding school met Kundalini Yoga kinderen vanuit de hele wereld. Hun slogan is: Train your Body, Discipline Your Mind, and Befriend Your Soul.

 

Disciplineren van je mind helpt je om je geest rustig te maken zodat je in contact kan komen met je ziel. 

 

TIP 4. Verzacht je discipline met devotie

 

Dankzij de discipline ga je de confrontatie aan met je patronen. En dat is niet altijd leuk en makkelijk. Dat vraagt om een behoorlijke zelf-liefde. Liefdevol naar je eigen beperkingen kijken. Beperkingen en patronen zijn niet goed of slecht. Het zijn slechts (karmische) neigingen in je bewustzijn. Door bewust te worden van je neigingen krijg je ruimte om ze te veranderen. 

 

Het heeft geen enkele zin om je neigingen te veroordelen. Dat creëert alleen maar negatieve energie. Beter is het om er met liefde en zachtheid naar te kijken. Er in contact mee komen. Dan kan de transformatie plaats vinden.

 

De werkelijke transformatie vindt plaats in je hart. Waar je voelt. Met compassie voor jezelf en de ander. 

 

Het is in je hart waar je toewijding ontwikkelt naar je eigen transformatie. Devotie naar je hoogste potentie. Hier geef je ruimte voor groei en ontwikkeling. 

 

En het is juist de zachtheid en acceptatie van je hart dat ervoor zorgt dat je discipline niet ontaard in rigiditeit en dogma. 

 

Je toewijding, je devotie naar je hoogste zelf zorgt ervoor dat alles wat je doet vanuit liefde komt. En liefde en acceptatie brengt transformatie. Dat hoef je niet te forceren maar gaat vanzelf.

 

De kunst van het niet-doen, maar aanwezig zijn. 

 

Als ik kijk naar mijn eigen proces is het ontwikkelen van devotie een van de doorbraken geweest in mijn eigen spirituele ontwikkeling. 

 

Maar hoe ontwikkel je eigenlijk devotie?

 

1 manier is om de oefeningen met aandacht te doen. Jezelf er niet doorheen te duwen maar te voelen wat je doet en wat het met je doet. Dat betekent niet dat je bij ieder pijntje je armen laat zakken, maar dat je voelt wat het met je doet. Devotie is geen zwakte. Integendeel het is een continu aanwezig zijn, of het nu in extase of verlangen is of in diepe pijn en frustratie.

 

Een andere manier om devotie te ontwikkelen is je te verdiepen in mantras. Alle mantras gaan eigenlijk maar over 1 ding. Je ware oneindige potentie. Je ware zelf. De beste versie van jezelf zouden we nu zeggen. Het gaat over je bewustzijn. Je ongelimiteerde zijn. Je werkelijkheid die je ervaart voorbij je ego-complex. Hoe meer je mantras zingt, de vibratie voelt en je de betekenis begrijpt hoe meer verwondering en devotie je zult ontwikkelen naar je eigen spirituele proces.

 

Waar het bij discipline nog wel eens kan voelen als presteren is de werkelijke prestatie in devotie juist het voelen. 

 

Voelen, aanwezig zijn. Jezelf volledig openen dat is devotie. Voor velen van ons is dit een jarenlang proces. Maar het is het waard. Probeer maar. 

 

TIP 5. De ultieme Kundalini Yoga beoefening.

 

Nu weet je hoe je met discipline en devotie op je eigen niveau Kundalini Yoga kunt beoefenen. Zo kun je zelf de regie over je energieniveau en je bewustzijn nemen. En daarmee geef jezelf de tools om je leven op jouw voorwaarde te leven. Want dat is wat Kundalini Yoga je uiteindelijk geeft. De ultieme vrijheid om te doen en te zijn wie jij wilt.

 

Yogi Bhajan gaf aan zijn studenten de formule om in volledige harmonie met het Universum en haar universele wetten te leven. 

 

Een belangrijke kosmische wet is dat als je 10% van je dag geeft aan je hogere bewustzijn dat de rest van de dag je hogere bewustzijn voor je zorgt. Daarom is onze ultieme beoefening 2,5 uur. Voor de meeste van ons is dat wellicht nog een brug te ver, maar dan heb je in ieder geval een stip aan de horizon. 

 

Door 2,5 uur Kundalini Yoga te beoefenen komt je individuele electro-magnetische veld in overeenstemming met het universele electro-magnetisch veld. Je komt in een flow waarin je je plek in het Universum weet en waardoor de juiste mensen en situaties op je pad komen. 

 

Deze 2,5 uur durende practice (sadhana genoemd), bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Recitatie van het spirituele gedicht Japji Sahib
  2. 1 uur Kundalini Yoga
  3. 1 uur mantra meditatie

 

Voor het meeste resultaat beoefen je deze sadhana in een groep. Want groepsbewustzijn is de belangrijke tussenstap van je individuele bewustzijn naar universeel bewustzijn. 

 

Je kunt deze 2,5 uur durende sadhana ervaren in de Kundalini Yoga Club. Deze live opname is gedaan in een groep zodat je het voordeel van de groepsenergie hebt. 

 

Deze live opname heb ik volledig ondertiteld en is volgens mij de eerst volledig ondertitelde online Aquarian Sadhana ter wereld. Altijd leuk voor de statistieken en het nageslacht…

 

Je kunt deze sadhana hier doen. 

 

Heb je nog vragen?

 

Stel je vragen in de online community hier.

 

Sat nam,

Guru Gian/ Jasper

 

Ps. Heb je je al aangemeld voor 14 dagen gratis online Kundalini Yoga zonder dat je betaalgegevens hoeft achter te laten en waarbij je automatisch weer wordt afgemeld? Doe dat dan nu hier. 

Laat hieronder weten wat je ervan vond!

Comment Section

0 reacties op “Dit Is Exact Hoe Je Kundalini Yoga In 2020 Moet Beoefenen…En Dus Niet Zoals Het Werd Onderwezen Door Yogi Bhajan In 1969

Plaats een reactie




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

background: rgba(255, 255, 255, 0.73);
Phoenix WebsitePhoenix Website